عسل درمانی, عسل شناسی

بهترین زمان مصرف عسل

عسل را چه موقع بخوریم

عسل را چه زمانی باید بخوریم؟

عسل را می توان در هرزمان از روز مصرف کرد.مهم ترین نکته این است که در مصرف آن زیاده روی نکنیم.در اینجا توصیه ها و عقاید یکی از کارشناسان طب سنتی درباره ی بهترین زمان مصرف عسل را می خوانیم:

فواید مصرف عسل در صبح

یک لیوان آب گرم که با عسل شیرین شده است می تواند برای سلامتی وشادابی ما معجزه کند.بدن به منبعی از انرژی نیاز دارد که تا موقع ناهار دوام بیاورد.صبح ناشتا بهترین زمان مصرف عسل است. این ترکیب می تواند در افزایش سطح انرژی بدن کمک کند. همچنین فواید زیر را به دنبال خواهد داشت:

1-برای سلامت پوست مفید است.

2-به حفظ وزن کمک می کند.

3-عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

4-بدن را در مقابل عفونت های باکتریایی و ویروسی محافظت می کند.

5-واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد.

6-سموم را از بدن دفع می کند.

7- به بدن آبرسانی می کند.

عسل را چه موقع بخوریم

فواید مصرف عسل در بعد ازظهر:

زمان مصرف عسل در بعد از ظهرها ،زمانی که نیمی از روز سپری شده و خسته و بی انرژی هستیم از مواقع مناسب برای خوردن عسل است.  خوردن مقداری عسل می تواند بدن ما رو تا انتهای روز شارژ کند.وقتی سرتان سنگین می شود با خوردن یه قاشق عسل انرژی خود را افزایش دهید.برخی دیگر  از فواید مصرف عسل در بعدازظهر عبارتند از:

1-افزایش سریع انرژی بدن

2-منبع عالی از کربوهیدرات ها

3-فراهم کردن مواد مغذی مورد نیاز بدن

4- فعال نگه داشتن ما تا پایان روز

فواید مصرف آب و عسل در هنگام شب:

کارشناسان بهداشت وسلامت توصیه می کنند که قبل از خواب کمی عسل بخوریم. مصرف مقداری شیر وعسل گرم داشتن خوابی راحت و آرام را تضمین می کند.(جهت داشتن اطلاعات بیشتر و مطالعه ی مقاله “خواص شیر و عسل گرم” اینجا کلیک کنید).

برخی دیگر از فواید خوردن عسل قبل از خواب به شرح زیر است:

1-عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

2-به حفظ وزن مناسب کمک می کند.

3-خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

4-ریفلاکس اسیدی(ترش کردن)را درمان میکند.

5-فشار خون را کاهش می دهد.

فواید مصرف عسل در هنگام بیماری :

عسل در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است که دراین مقاله به چند مورد از آن بیماری ها به طور خلاصه می پردازیم.

1- سرماخوردگی و سرفه :مصرف عسل یک روش درمان خانگی برای سرفه و سرما خوردگی است.می توانید در هنگام بیماری آن را امتحان کنید.(برای مطالعه ی مقاله” عسل و سرماخوردگی” اینجا کلیک کنید).

2-بیماری های قلبی :مصرف عسل باعث می شود که علاوه بر تامین انرژی فراوان برای تحریک وتقویت قلب چربی های داخل قلب وعروق تحلیل روند. به این وسیله باعث گشاد شدن عروق و رفع تنگی آن ها ،افزایش جریان خون در قلب و عروق و رفع تنظیم فشار خون می شود.

3-کاهش حساسیت: وجود گرده انواع گل در عسل به بیمارانی که در فصول بهار وتابستان به عارضه حساسیت فصلی دچار می شوند،بسیار کمک می کند.برای رسیدن به بهترین نتیجه روزانه یک لیوان آب ولرم را با اندکی عسل مخلوط کرده و بنوشید.

4- بیماری های گوارشی: عسل ماده ای است ملین و کمک دهنده به هضم غذاها که مصرف ولی دایمی آن برای فعالیت طبیعی دستگاه گوارش توصیه می شود. عسل با داشتن آهن و منگنز بالا به عمل هضم کمک می کند واز ترشح اسید اضافی ممانعت می کند.

5-بیماری های ریوی:عسل حاوی آنتی بیوتیک ها است. همچنین عسل با دارا بودن موادی چون اسانس تره بانتین ،کافور و کاکوتی، با عث آرامش ریه ها و تخلیه ی اخلاط چرکی ریه می شود.

 

فواید مصرف عسل قبل یا بعد از ورزش:

عسل منبعی غنی از کربوهیدرات ها محسوب می شود.هرزمان که احساس خستگی و بی انرژی بودن کردید برای بالا بردن انرژی بدن خود می توانید از آن استفاده کنید.بالخصوص ورزشکاران و افرادی که نگران تغییرات وزن خود هستند.عسل می تواند یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های انرژی زا قندی باشد.همچنین می تواند عسل را با منابع کربوهیدرات دیگر میوه ها و شیک های پروتئینی خود مخلوط کنید. با دقت در زمان مصرف عسل، قبل یا بعد از ورزش می تواند بسیار مفید باشد.زیرا:

1-به راحتی هضم می شود و بدن به سرعت آن را جذب می کند.

2-خیلی سریع سطح انرژی بدن را به حد مطلوب می رساند.

3-گلوکز خون را که بعد از ورزش دچار افت شده دوباره بالا می برد.

4-به بازیابی بدن بعد از تمرین کمک می کند.

5-عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد.

چرا عسل طبیعی!؟

مواد تشکیل دهنده ی عسل ، بر اساس کالری ، به ترکیب میوه ها  تا شکر معمولی ،قند مایع (HFCS) یا هرگونه شیرین کننده ی دیگر، نزدیک تر است  .
عسل حاوی فروکتوز (قند میوه) و گلوکز در نسبت های تقریبا برابراست . به اضافه ی دیگر قند ها و مواد مغذی گیاهی به دست آمده از شهد و دانه ی گرده ی گل هاست. مصرف عسل تاثیر بس متفاوت تری با شکر (ساکارز یا قند نیشکر)یا قند مایع (HFCS) بروی میزان قند خون دارد . به همین دلیل آن را به سوختی بی همتا برای برآوردن نیازهای بدن به انرژی،تقریبا در هرموقعیتی تبدیل میسازد. چه در حالت بیداری یا خواب ، فعالیت یا استراحت ،تندرستی یا در چالش با بسیاری از مشکلات بهداشتی و سلامتی

این ماده، سرشار از مواد مغذی است . علاوه بر فروکتوز و گلوکز که از قند های مهم موجود در عسل به حساب می آیند. عسل حاوی بسیاری از مولکولهای فعال حیاتی و محافظت کننده است.

 

بجای شکر معمولی از عسل استفاده کنیم!

با توجه به اینکه عسل ماده ای طبیعی است ،نقش چشمگیر و ارزشمندی در تنظیم گلوکز خون بر عهده دارد . از این رهگذر تنش سوخت و سازی را کاهش و سوخت و ساز و دفع چربی را بهبود می بخشد. منافع این ماده برای تندرستی در تمام مدت عمر به جای خوردن شکر معمولی یا قند مایع شگفت انگیز است.

مصرف مقدار کمی عسل به جای خوردن مقدار زیادی شکر معمولی یا قند مایع می تواند فواید عظیمی برای سلامت فردی و یا جامعه در پی داشته باشد. جلوگیری از استرس سوخت و سازی با خوردن عسل ممکن است درمانی معجزه آسا برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات وابسته به استرس در نسل آینده باشد.

تا زمانیکه مصرف شیرین کننده های مصنوعی مثل قند و شکر را در رژیم غذایی روزانه مان کاهش ندهیم ، مصرف عسل ما بطور منظم بیشتر نمی شود.پس برای گنجاندن عسل در برنامه ی غذایی روزانه خود ابتدا باید عادت مصرف قندهای مصنوعی را ترک کنیم و سپس عسل را جایگزین نماییم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *